Przedszkole nr 1 „Tęczowa lokomotywa” w Wolsztynie
PROGRAM PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ
„BĘDĘ PIĘKNIE MÓWIĆ”
„Należy do dobrego wychowania dzieci,
ażeby dobrze wykształcić narzędzie mowy,
ażeby dzieci nauczyć każde słowo doskonale,
wyraźnie i czysto wymawiać.
I to będzie pierwsza nauka, którą dzieci
powinny odebrać od matki,
ojca i wychowawców”.
( Śniadecki J., 1805 r.)
Opracowanie:
mgr Anna Kulus – logopeda, nauczyciel
SPIS TREŚCI
Wstęp
I. Założenia programu i sposoby realizacji
II. Cele główne i szczegółowe
III. Metody i formy pracy
IV. Etapy realizacji programu
V. Planowane efekty
VI. Ewaluacja
VII. Propozycje profilaktycznych ćwiczeń logopedycznych: oddechowych, fonacyjnych, oddechowo – fonacyjnych, motoryki narządów mowy
Bibliografia
WSTĘP
Z całą pewnością mowa jest bardzo istotną umiejętnością człowieka. To głównie dzięki niej porozumiewamy się ze światem, wyrażamy swoje pragnienia, nazywamy emocje. Rozwój mowy jest procesem, który trwa latami. Bardzo dobrze, jeśli przebiega on harmonijnie, zgodnie z przyjętymi normami. Niestety coraz rzadziej tak się dzieje. Pracując jako logopeda i nauczyciel edukacji przedszkolnej obserwuję, że z roku na rok, zwiększa się liczba dzieci potrzebujących terapii logopedycznej. Dziecko w wieku przedszkolnym powinno, w jak największym stopniu doświadczać oddziaływań stymulujących rozwój mowy, aby pomogły mu one w przezwyciężeniu nieprawidłowości powstałych w omawianym zakresie. Trzeba mieć na uwadze również to, że utrwalone wady wymowy, mogą spowodować zmniejszoną aktywność dziecka na zajęciach, izolację od grupy rówieśniczej a z czasem, przyczynić się do zaniżonej samooceny dziecka.
I. ZAŁOŻENIA PROGRAMU I SPOSOBY REALIZACJI
Podstawowym założeniem programu jest stymulowanie rozwoju mowy wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola – zarówno tych, u których rozwój mowy przebiega prawidłowo, jaki tych spośród przedszkolaków, u których rozwój mowy jest opóźniony, występują wady wymowy czy też inne zaburzenia mowy. Pozostałe z założeń to:
Trzeba pamiętać, że powodzenie każdych ćwiczeń logopedycznych, a zatem również skuteczność proponowanego programu jest uzależniona od spełnienia następujących warunków:
Czas prowadzenia ćwiczeń dla dzieci 3, 4 letnich- do 5 minut ( dłużej, jeśli przebieg przewiduje zmianę postawy ciała), dzieci 5-cio letnie- od 5do 10 minut (dłużej, jeśli przebieg przewiduje zmianę postawy ciała).
II. CELE GŁÓWNE I SZCZEGÓŁOWE
Celem głównym programu jest stymulacja rozwoju mowy i wszechstronne usprawnianie funkcji mowy wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola. „Pod pojęciem stymulacji rozwoju mowy rozumie się takie zachowania językowe dorosłych opiekunów dziecka, które sprzyjają kształtowaniu jego mowy oraz pobudzają je do mówienia. Termin ten oznacza, że poprzez odpowiednie wzorce językowe, postawy, styl i atmosferę wychowawczą dąży się do stworzenia optymalnych warunków do rozwoju mowy dziecka”.[3]
Celem wychowawczym programu jest przede wszystkim wzmacnianie poczucia własnej wartości, dzięki podniesieniu sprawności językowej.
Cele szczegółowe:
Program ma również na celu zwiększenie świadomości rodziców i pozyskanie ich do pracy nad stymulowaniem rozwoju mowy dzieci.
III. METODY I FORMY PRACY
Metody:
Formy zajęć:
Środki dydaktyczne:
Proponuję zorganizowanie „kuferka logopedycznego”, który będzie zawierał pomoce do zabaw i ćwiczeń logopedycznych, między innymi: lusterka, słomki, piłeczki ping-pongowe, balony, wiatraczki, piórka, przyrządy do puszczania baniek mydlanych, obrazki do ćwiczeń artykulacyjnych i inne środki wg pomysłów własnych.
IV. ETAPY REALIZACJI PROGRAMU
Program będzie realizowany w następujących etapach:
- analiza przeprowadzonego przesiewowego badania logopedycznego z zastosowaniem kwestionariusza obrazkowego wg. G. Demel, badającego także sprawność narządów artykulacyjnych, prawidłowość sposobu oddychania,
- zapoznanie rodziców z założeniami programu profilaktycznego,
- organizowanie ćwiczeń profilaktycznych prowadzonych przez nauczycieli i logopedów w poszczególnych grupach,
- przeprowadzenie w ramach WDN warsztatu dla nauczycieli z zakresu profilaktyki wad wymowy,
- dostarczanie rodzicom wiadomości z zakresu rozwoju mowy i profilaktyki wad wymowy,
- konsultacje logopedyczne z rodzicami,
V. PLANOWANE EFEKTY
Dzięki zawartym w Programie Profilaktyki Logopedycznej ćwiczeniom dziecko poszerzy zasób swojego słownictwa, podniesie sprawność narządów artykulacyjnych a także utrwali właściwy tor oddychania. Dzięki poprawie wymowy będzie sprawniej komunikować się z otoczeniem.
Przewidywane efekty podejmowanych działań mogą być osiągnięte w różnym stopniu, przez poszczególne dzieci, z uwagi na różny stopień utrwalenia wady wymowy. Planowanymi efektami są również:
- aktywizacja nauczycieli w zakresie dbałości o poprawną i wyrazistą wymowę,
- wspieranie nauczycieli w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
- poszerzenie warsztatu pracy o nowe ćwiczenia i zabawy logopedyczne,
- zwiększenie świadomości rodziców i pozyskanie ich do pracy nad stymulowaniem rozwoju mowy dzieci,
- zapewnienie dzieciom lepszego startu w szkole poprzez minimalizowanie występowania wad wymowy,
VI. EWALUACJA
Ocena skuteczności programu będzie dokonywana na podstawie obserwacji rozwoju mowy dzieci. W celu doskonalenia podjętych działań, należy dokonać sprawdzenia ich skuteczności i przydatności w odniesieniu do zamierzonych celów. Proces ten odbędzie się poprzez: ponowną ocenę rozwoju mowy dzieci, indywidualne rozmowy z rodzicami, dokonanie analizy wyników i sporządzenie propozycji zmian na kolejny rok szkolny
VII. PROPOZYCJE PROFILAKTYCZNYCH ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNTCH: ODDECHOWYCH, FONACYJNYCH,
ODDECHOWO –FONACYJNYCH, MOTORYKI NARZĄDÓW MOWY
W czasie mówienia powietrze wdychane jest głównie ustami, a wydychane ustami lub nosem, w zależności od wypowiadanych dźwięków. Prawidłowy oddech podczas wypowiedzi, to rytmiczny szybki wdech, oraz powolny długi wydech, podczas którego odbywa się wypowiedź. Nieprawidłowym oddychaniem, często obserwowanym u dzieci w wieku przedszkolnym, jest nawykowe oddychanie przez usta. Niesie one poważne konsekwencje dla rozwoju dziecka. Zarówno w dzień i podczas snu dziecko powinno oddychać przez nos.
Ćwiczenia oddechowe stanowią podstawę wszystkich kolejnych ćwiczeń wspomagających mowę. Stosujemy je w celu:
- zwiększenia pojemności płuc,
- kształtowania ruchów przepony,
- uczenia ekonomicznej gospodarki powietrzem w czasie mówienia,
- różnicowania fazy oddychania: wdech i wydech,
- pomocy w terapii nieprawidłowego oddychania i niepłynności mówienia,
Z racji tego, że ćwiczenia oddechowe wyciszają i uspakajają organizm, są doskonałym wstępem do odbywających się po nich oddziaływań. Procesowi oddychania służą ćwiczenia wykonywane w różnych pozycjach: stojącej, leżącej, siedzącej. Najlepszą sytuację do prowadzenia ćwiczeń oddechowych stanowi pobyt w ogrodzie przedszkolnym. Optymalny czas do prowadzenia ćwiczeń oddechowych stanowi poranek. W ćwiczeniach oddechowych nie uczestniczą dzieci przeziębione.
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ ODDECHOWYCH
- wdech- unoszenie rąk,
- wydech – opuszczanie rąk,
przodu, głośno wydmuchując powietrze,
część ciała do przodu i wydmuchuje powietrze,
Celem ćwiczeń fonacyjnych i oddechowo- fonacyjnych jest: zmniejszenia napięcia mięśni krtani, umiejętne włączanie rezonatorów głosowych podczas mówienia, ustalanie wysokości i natężenia głosu właściwe dla danej osoby
U dzieci w wieku przedszkolnym wprowadzamy tylko pewne elementy ćwiczeń fonacyjnych . Ćwiczenia fonacyjne powinny trwać krótko, w trakcie stosując przerwy aby nie przeciążyć mięśni krtani.
PRZYKŁADY ĆWICZEN FONACYJNYCH I ODDECHOWO – FONACYJNYCH
mmma, mmme, mmmu, mmmi, mmmo,
- albo zaczynamy od samogłoski kontynuując dalej spółgłoską nosową:
ammm, emmm, ummm, immm, ommm,
- możemy też samogłoski włączyć w ciąg wypowiadanej z przedłużeniem spółgłoski nosowej:
mmmammm, mmmemmm, mmmummm, mmmimmm,
Do wstępnych ćwiczeń fonacyjnych można wykorzystać wiersze: „Miś i miodek”, „Kto mruczy?”, „Mniam, mniam”, „Mówiąca lala”
„Miś i miodek”[5]
Mały misio, bury misio
bardzo lubi miodek,
gdy na spodku jest smakołyk,
wylizuje spodek.
Gdy pochyla się nad spodkiem,
miodu zapach czuje,
misiek cichutko, równomiernie,
długo pomrukuje:
- Mmm…, mmm…*
Gdy miś widzi ule z miodem-
niestraszne mu pszczoły,
miś wyjada miodek z ula,
jest przy tym wesoły.
Gdy pochyla się nad spodkiem,
miodu zapach czuje,
misiek cichutko, równomiernie,
długo pomrukuje:
- Mmm…, mmm…*
Pszczółki znają już niedźwiadka
i żalu nie mają,
bo miś bardzo lubi miodek,
więc mu miodek dają.
Leży sobie w swojej gawrze
najedzony misiek,
a tu śnią mu się pasieki
pełne słodkich misek.
Słychać tylko cichy pomruk
z pieczary łasucha.
Jak radośnie mruczy misiek,
uważnie posłuchaj:
- Mmm…, mmm*
„Kto mruczy”? [6]
Mały kotek wskoczył
na babci kolana,
mruczy, by tu zostać
do samego rana:
- Mmm…, mmm…*
A gdy kotek widzi
miskę pełną mleka,
głośno sobie mruczy,
z wypiciem nie zwleka:
- Mmm…, mmm…,
Także duże misie
śnią o plastrach miodu,
mruczą bardzo głośno
i nie czują głodu:
- Mmm…, mmm…*
Kiedy bure misie
są w pobliżu ula,
przyjemn
e mruczenia
aż pszczółki rozczula:
- Mmm…, mmm…*
Bardzo grzeczne dzieci,
aby mówić pięknie,
na ćwiczeniach mruczą
przyjemnie i dźwięcznie
- Mmm…, mmm*
Ćwiczymy powtórnie
mruczenie cichutkie,
niech będzie i długie,
i bardzo równiutkie:
- Mmmm, mmm…*
W miejscach oznaczonych (*) dzieci powtarzają za prowadzącym mmm…, mmm… Głoska (m)powinna być wypowiadana cicho z jednakową głośnością i jak najdłużej na jednym wydechu. Podczas mruczenia dzieci przykładają opuszki palców do skrzydełek nosa i kontrolują ich delikatne drganie.
„Mniam, mniam” [7]
Na śniadanie mleczko mam.
- Mniam, mniam*
A do mleczka płatki dam.
- Mniam, mniam.*
Zjem śniadanko pyszne sam.
- Mniam, mniam.*
Po nim dużo siły mam.
- Mniam, mniam*
Na obiadek zupkę mam.
- Mniam, mniam.*
Całą zupkę zjem wnet sam.
- Mniam, mniam.*
Potem pyszny deser mam.
- Mniam, mniam.*
Na kolacje kaszkę mam.
Mniam, mniam.*
Dżemu do niej trochę dam.
Mniam, mniam.*
Potem dziwne sny ja mam.
Mniam, mniam.*
Śnie, że wszystko zjadam sam.
Mniam, mniam*
Duży brzuszek we śnie mam.
- Mniam, mniam*
U lekarza byłem sam.
- Mniam, mniam*
Na łakomstwo leki mam.
- Oj, nie mniam*
W miejscach oznaczonych (*)
„Mówiąca lala” [8]
Lalę dostała
Olunia mała.
Ładną ma buzię
ta nowa lala.
Buzię otwiera,
oczy zamyka.
Gdy nią poruszyć
to gra muzyka:
- Mamam, mama-mama, mama.
- Mama, mama- mama, mama.*
Cieszy się Ola
i tuli lalę.
Oddać zabawki
już nie chce wcale.
Lala jest ładna
i oczy zamyka,
gdy nią poruszyć,
to gra muzyka:
- Mamam, mama-mama, mama.
- Mama, mama- mama, mama.*
Włożyła Ola
lalę do wózka,
a mamę Olę
spać do jej łóżka.
Lecz Ola wcale
nie chce jeszcze spać,
potrząsa wózkiem,
lala będzie grać:
- Mamam, mama-mama, mama.
- Mama, mama- mama, mama.*
- Jeśli tak płacze
moja córeczka,
- to muszę wyjąć
córkę z łóżeczka.
Bierze Olunia
już swoją lalę,
a tutaj słychać
płacze i żale:
- Mamam, mama-mama, mama.
- Mama, mama- mama, mama.*
Tuli swą lalę
mocno więc Ola,
a tutaj lala
ciągle tak woła:
- Mamam, mama-mama, mama.
- Mama, mama- mama, mama.*
Pod kołdereczkę
lalę włożyła
i bardzo mocno
ją przytuliła.
Teraz dziewczynki
mocno sobie śpią,
lecz nie wiadomo,
o czym obie śnią.
Tylko czasami
ich głęboki sen
przerywa lali
cichy refren ten:
- Mamam, mama-mama, mama.
- Mama, mama- mama, mama.*
W miejscach oznaczonych (*) dzieci naśladują glos lali: Mama, mama-mama, mama. Wyróżniają głoskę (m) nieco dłużej.
Do ćwiczeń, w których naśladujemy głosy pojazdów, zwierząt, przyrody, przedmiotów można wykorzystać poniższe wiersze.
„Rozpędzony pociąg” [9]
Pędzi pociąg, pędzi
przez lasy i pola,
słychać turkot, furkot
to dudnią wciąż kola.
- Czuk, czuk, czuk…
- Czuk, czuk, czuk…*
Mknie pociąg po torach,
huk rozlega się w lesie,
to stukot wielu kół
w lesie echem niesie.
- Czuk, czuk, czuk…
- Czuk, czuk, czuk…*
Pędzi pociąg przez wioski,
mija lasy i pola,
słychać turkot i furkot,
to dudnią wciąż koła.
- Czuk, czuk, czuk…
- Czuk, czuk, czuk…*
Jadą ludzie pociągiem,
dudni głośno sto kół,
pędzi pociąg szalony,
wiezie uczniów do szkół.
- Czuk, czuk, czuk…
- Czuk, czuk, czuk…*
Mija stacje i pola,
huk rozlega się w lesie,
To dudnienie pociągu
echem w lesie się niesie.
- Czuk, czuk, czuk…
- Czuk, czuk, czuk…*
Coraz słabiej już słychać
pociągowe hałasy,
pociąg jest już daleko,
mija pola i lasy.
- Czuk, czuk, czuk…
- Czuk, czuk, czuk…*
W miejscach oznaczonych (*) dzieci, powtarzają za prowadzącym, naśladując stukot kół pociągu- na jednym wydechu wypowiadają szeptem raz głośniej raz ciszej: czuk, czuk, czuk.
„Stukot dzięcioła” [10]
Dzięcioł na dębie siedzi
i bardzo mocno się biedzi:
- Czemu moje stukanie
brzmi, jak do drzwi pukanie?
- Stuk- puk, stuk-puk, stuk- puk…*
Dlaczego sąsiedzi wszyscy
przestali mi być bliscy?
Dlaczego ptaszki małe
nie odwiedzają mnie wcale?
Mam dla nich tłuste robaki.
Ach, gdzie te ptaki? Gdzie ptaki?
- Stuk- puk, stuk-puk, stuk- puk…*
A ptaszki zjadłyby chętnie
robaki, tłuste, ponętne.
- Lecz jak tu przyfrunąć, mój panie,
gdy słychać, głośnie pukanie!
- Stuk- puk, stuk-puk, stuk- puk…*
Dzięciole, gdy pukasz do woli,
od stukotu głowa aż boli.
Chętnie twoimi gośćmi będziemy
na twoje drzewo tu przyfruniemy.
Lecz musisz dzięciole przedtem
nauczyć się stukać szeptem,
- Stuk- puk, stuk-puk, stuk- puk…
- Stuk- puk, stuk-puk, stuk- puk…*
I odtąd na ptaków żądanie
słychać było szeptem pukanie.
- Stuk- puk, stuk-puk, stuk- puk…
- Stuk- puk, stuk-puk, stuk- puk…*
I teraz jest cicho w lesie,
pukanie szeptem też echo niesie.
- Stuk- puk, stuk-puk, stuk- puk…
- Stuk- puk, stuk-puk, stuk- puk…*
W miejscach oznaczonych * dzieci powtarzają za prowadzącym dźwięki naśladujące stukot dzięcioła – na jednym wydechu energicznie wypowiadają głośno lub szeptem: Stuk- puk, stuk-puk, stuk- puk….
„Psss…”
Bawi się Anetka
mały balonikiem.
- Psss..- a tu powietrze,
gdzieś ucieka sykiem.
- Psss…/psss…/ psss…
- Psss…/psss…/psss…*
Napompował Oluś
gumowy materac,
lecz nie wcisnął korka.
I co będzie teraz?
- Psss…/psss…/ psss…
- Psss…/psss…/psss…*
Jedzie na rowerze
mała Weronika,
- Psss..- z jednego koła
powietrze jej znika.
- Psss…/psss…/ psss…
- Psss…/psss…/psss…*
Najechał samochód
Tadzia mechanika.
I z kół jego auta
powietrze też znika:
- Psss…/psss…/ psss…
- Psss…/psss…/psss…*
Na zawodach balon
wzbija się do góry,
nagle prąd powietrza
wylatuje z dziury:
- Psss…/psss…/ psss…
- Psss…/psss…/psss…*
Z powietrzem tak bywa:
gdy dziurę znajduje,
to bez pozwolenia
z sykiem wylatuje!
- Psss…/psss…/ psss…
- Psss…/psss…/psss…*
W miejscach oznaczonych (*) dzieci naśladują syczenie przeciskającego się przez szczelinę powietrza – wypowiadają jak najdłużej na jednym wydechu: psss…, psss…, pss,… Zaczynają syczeć głośno, kończą- cicho. Pojedynczą kreska (/) oznaczono przerwę na nabieranie powietrza. Należy zwrócić uwagę, aby dzieci cicho nabierały powietrze ustami.
„Kapanie” [11]
Zawisły nad miastem
duże, ciężkie chmury.
Zrobił się dzień ciemny
i bardzo ponury.
Z dużej szarej chmury
wolno deszczyk pada.
Kropla za kropelką
na parapet spada:
- Kap, kap, kap…*
Coraz szybciej deszczu
kuleczki spadają.
O parapet głośniej
kropelki stukają:
- Kap, kap, kap…*
Miasto się pokryło
dachem z parasoli.
O dach ten stukają
kropelki powoli:
- Kap, kap, kap…*
Warunkiem prawidłowego wymawiania wszystkich głosek jest m.in. sprawne działanie narządów mowy. Realizacja każdej z nich wymaga innego układu artykulacyjnego. Zatem celem ćwiczeń narządów artykulacyjnych, jest wypracowanie zręcznych i celowych ruchów języka, warg, podniebienia. Dziecko musi mieć wyczucie danego ruchu i położenia poszczególnych narządów mowy (kinestezja).[12]Usprawnianie narządów mowy ma ogromne znaczenia dla przyszłej pracy na prawidłową wymową poszczególnych głosek. Dopiero po wyćwiczeniu języka, warg, po osiągnięciu dostatecznej sprawności ruchowej i czuciowej możemy przejść do ćwiczeń właściwej artykulacji głosek. Ćwiczenia motoryki narządów mowy można prowadzić w formie zadaniowej (Czy potrafisz?).
Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy są kontynuacją ćwiczeń usprawniających całe ciało (duża motoryka). Dzieci mające trudności ze sprawnym bieganiem, wspinaniem się, chodzeniem po schodach, łapaniem piłki czy jazdą na rowerze mają często problemy z małą motoryką a więc ruchami precyzyjnymi, do których zaliczamy również ruchy narządów artykulacyjnych. Dlatego też usprawnianie wymowy, czyli usprawnianie aparatu artykulacyjnego, powinno być powiązane z ćwiczeniami w zakresie dużej motoryki (ćwiczenie sprawności całego ciała).
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH MOTORYKĘ NARZĄDÓW MOWY
Ćwiczenia języka i (usta zamknięte)
Ćwiczenia żuchwy
Ćwiczenia usprawniające wargi
|
|
Ćwiczenia słuchowe dla dzieci w wieku przedszkolnym są rozgraniczone na łatwiejsze, dla dzieci młodszych i trudniejsze, dla starszych. Dla dzieci 3 i 4-ro letnich oparte są one na rozpoznawaniu dźwięków z otoczenia. Dzieci starsze rozpoczynają ćwiczenia w wyodrębnianiu głosek, naśladowaniu zasłyszanych głosów. Zajęcia słuchowe zaczynamy od zabaw opartych na dźwiękach naturalnych. Dźwięki wywołane celowo są dopiero kolejnym etapem zabaw i ćwiczeń słuchowych. Celem ćwiczeń słuchowych jest między innymi ćwiczenie umiejętności koncentrowania się na bodźcach słuchowych, doskonalenie umiejętności kierowania uwagą słuchową.
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ SŁUCHOWYCH DLA DZIECI MŁODSZYCH (3- i 4 – LETNICH)
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ SŁUCHOWYCH DLA DZIECI STARSZYCH (5- i 6 – LETNICH)
Oprócz wykonywania ćwiczeń zaproponowanych dla dzieci młodszych stosujemy ćwiczenia słuchowe, które wiążą się już ściśle z mową, obejmując wydzielanie wyrazów w zdaniu, sylab, głosek w słowach.
Bibliografia
Cieszyńska J., Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych, Wydawnictwo Omega Stage Systems, Kraków 2010.
Emiluta – Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Centrum Metodyczne PPP, Warszawa 2006.
Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, WSiP, Warszawa 1994.
Chmielewska E., Zabawy logopedyczne i nie tylko, Oficyna Wyd. MAC, Kielce 1997.
Kozłowska K., Pomagamy dzieciom z zaburzeniami mowy, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1996.
Kozłowska K., Zabawy logopedyczne i łatwe ćwiczenia dla dzieci 0-6, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1998.
Logopedia. Pytania i odpowiedzi, red. G. Jastrzębowska, T. Gałkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2003,
Morawska E. , Uczymy się chuchać, dmuchać i oddychać prawidłowo, WSiP, Warszawa 1998.
Skorek E. M., 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2005.
[1] E. M. Skorek, 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, s.3-4,
[2] K. Kozłowska, Zabawy logopedyczne i łatwe ćwiczenia, s.12-16,
[3] D. Jastrzębowska, O. Pelec- Pękała, Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju mowy, w Logopedia – pytania i odpowiedzi, pod red T. Gałkowskiego i G. Jastrzębowskiej, s.352
[4] D. Emiluta- Rozya, Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, s.48
[5][5] E.M. Skorek, 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, s. 60
[6] E.M. Skorek, 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, s. 62
[7] E.M. Skorek, 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, s. 64
[8] E.M. Skorek, 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, s. 66
[9] E.M. Skorek, 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, s. 66
[10] E.M. Skorek, 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, s. 36
[11] E.M. Skorek, 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, s. 40
[12] G. Demel, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, s. 18
[13] G. Demel, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, s.23
[14] G. Demel, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, s. 24-25
[15] J. Cieszyńska, Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych, s.173