DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE
Przedszkola nr 1 „Tęczowa Lokomotywa” w Wolsztynie
ROK SZKOLNY 2018/2019
DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE PRZEDSZKOLA ZOSTAŁY OPRACOWANE NA PODSTAWIE NASTĘPUJĄCYCH DOKUMENTÓW:
&Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
& Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
& Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla Przedszkoli, Oddziałów Przedszkolnych w Szkołach oraz innych form Wychowania Przedszkolnego z dn. 24.02.2017r.
& Program Wychowania Przedszkolnego „Nasze Przedszkole”
& Statut Przedszkola Nr 1 w Wolsztynie
& Koncepcja Pracy Przedszkola Nr 1
DOKUMENT TEN ZAWIERA:
* Zasady wychowawcze i główne prawa dziecka uznawane w przedszkolu
* Zadania przedszkola w zakresie wychowania
* Zadania wychowawcze nauczycieli
* Zadania wychowawcze rodziców – kodeks rodziców
* Zasady zachowań obowiązujące w przedszkolu
* Stosowane w przedszkolu nagrody
* Środki zaradcze stosowane w przedszkolu za nieprzestrzeganie ustalonych norm zachowań
* Wskazówki dla nauczycieli i rodziców do realizacji działań wychowawczych
* Kodeks przedszkolaka
Artykuł 48 ust.1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej określa prawo rodziców do wychowania swoich dzieci. Z tego zapisu wynika, że nauczyciele w zakresie wychowania mają spełniać wobec dzieci funkcję wspomagającą i uzupełniającą w stosunku do rodziców. Dlatego Działania wychowawcze przedszkola zostały zaakceptowane przez rodziców i służą rozwojowi dzieci uczęszczających do naszego przedszkola.
Wychowanie rozpoczyna się w rodzinie, a przedszkole tylko je kontynuuje i ukierunkowuje. Jak powiedział J. Dewey „przedszkolne życie powinno wyrastać stopniowo z życia rodzinnego (…) powinno podejmować i kontynuować zachowania, z którymi dziecko oswoiło się już w domu”.
Działania wychowawcze mają na celu poprawę jakości pracy edukacyjnej, uwzględniają potrzeby społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców i środowiska oraz pracowników przedszkola. Integracja nauczycieli i rodziców w realizowaniu celów wychowawczych ma za zadanie określić, jakimi wartościami kierujemy się w stosunku do naszego wychowanka i jego rodziców. Bardzo ważne jest, jakie normy postępowania i zachowania są pożądane, aby dziecko potrafiło funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi normami społecznymi.
ZASADY WYCHOWACZE I GŁÓWNE PRAWA DZIECKA UZNAWANE
W PRZESZKOLU
W przedszkolu respektowane są prawa dziecka. Dzieciom uczęszczającym do
przedszkola przysługuje prawo do:
* opieki i ochrony,
* wychowania i uczenia się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,
* właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczego - dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
* szacunku do wszystkich potrzeb, życiowego i podmiotowego traktowania,
* swobodnego wyrażania swoich myśli i uczuć
* korzystania z warunków umożliwiających osiągnięcie „gotowości szkolnej”,
* do poszanowania jego godności osobistej i własności
* ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ich godności osobistej,
* rozwijania indywidualnego potencjału z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości
* rozwojowych, akceptacji jego osoby,
* życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym przez kompetentny personel,
* korzystania z oferty zajęć dodatkowych,
* poznania świata poprzez badanie, odkrywanie, przeżywanie
ZADANIA PRZEDSZKOLA W ZAKRESIE WYCHOWANIA
Wszystkie działania wychowawcze zgodne są z podstawą programową wychowania przedszkolnego, która opisuje proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. Przedszkole w równej mierze pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Naszym zadaniem jest zapewnienie dzieciom możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania - uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania i gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
Osiągnięcie celów wychowania zawarte jest w czterech obszarach rozwoju dziecka: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.
ZADANIA WYCHOWAWCZE NAUCZYCIELI
* systematycznie poszerzać zakres swoich kompetencji wychowawczych, zwłaszcza umiejętność skutecznej komunikacji interpersonalnej,
* budować obraz własnej osoby w oparciu o rzetelną, dobrą samoocenę,
* poznać środowisko wychowawcze dziecka,
* uczyć i wychowywać własnym przykładem kulturalnego i moralnego życia oraz postępowania,
* poznać oczekiwania rodziców wobec przedszkola,
* tworzyć bezpieczną dla dziecka atmosferę warunkującą zdrowie fizyczne i psychiczne,
* kształtować postawy wychowanków zgodnie z normami określonymi w działaniach wychowawczych przedszkola,
* stosować metody wychowawcze wzmacniające pozytywne zachowania dzieci oraz eliminować zachowania niepożądane zgodnie z obowiązującymi w przedszkolu zasadami,
* ściśle współdziałać z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
* przekazywać rodzicom informacje o stanie rozwoju dziecka wg zaleceń określonych w warunkach realizacji podstawy programowej,
* wzajemnie wspierać swoje działania w ramach pracy zespołowej nauczycieli,
* tworzyć sytuacje, aby dziecko mogło rozwijać wszystkie sfery osobowości
ZADANIA WYCHOWAWCZE RODZICÓW – KODEKS RODZICÓW
* współdziałać z nauczycielami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i utrwalania efektów pracy wychowawczej nauczycieli,
* angażować się w proponowane przez przedszkole działania w celu usprawnienia swoich kompetencji wychowawczych,
* wspomagać dziecko w rozwoju wg wskazówek udzielanych przez nauczycieli lub specjalistów,
* przekazywać nauczycielom oraz dyrektorowi wnioski z obserwacji pracy przedszkola.
KODEKS RODZICÓW
OCZEKUJEMY |
POSTARAMY SIĘ |
||
1. |
Dostarczania nam informacji na temat zachowania naszego dziecka, jego osiągnięć i niepowodzeń |
1. |
Przestrzegać zapisów statutowych przedszkola |
2. |
Udzielania nam rad i wskazówek koniecznych do pracy z dzieckiem w domu, jeżeli zaistnieje taka potrzeba |
2. |
Interesować się osiągnięciami, niepowodzeniami dziecka, wspomagać je w razie niepowodzeń |
3. |
Umożliwienie nam częstych kontaktów z nauczycielami dziecka |
3. |
Informować nauczyciela o zmianach w zachowaniu dziecka – pozytywnych jak i negatywnych |
4. |
Znalezienia wspólnych środków zaradczych i poczynienia wspólnych ustaleń, gdy wystąpią problemy z naszym dzieckiem |
4. |
Zapoznawać się z treścią ogłoszeń zamieszczanych w „Kąciku dla rodziców” i na stronie internetowej przedszkola |
5. |
Zapoznania nas z normami i zasadami panującymi w grupie oraz środkami ich respektowania |
5. |
Angażować się w prace społeczne na rzecz przedszkola i grupy |
6. |
Podmiotowego traktowania naszego dziecka |
6. |
Przyprowadzać i odbierać dziecko w określonych godzinach, tylko przez osoby pełnoletnie |
|
|
7. |
Respektować uchwały podjęte przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców |
ZASADY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE W PRZEDSZKOLU
Zawarte w działaniach treści stanowią system wybranych elementów wartości, które zostały ujęte w zasady wraz z określonymi przez przedszkole normami postępowania.
Wartość – kultura bycia
Zasada – „Bądź kulturalny”
Normy postępowania
1. Używaj form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry,
do widzenia,
2. Poznaj proste zasady savoir-vivre,u np. chłopiec ustępuje miejsca dziewczynce,
przepuszcza ja pierwszą w przejściu, dziecko otwiera drzwi pani woźnej, która
coś niesie itp.,
3. Okazuj szacunek dorosłym (osobom starszym) – rodzicom, pracownikom
przedszkola, sąsiadom, znajomym,
4. Bądź życzliwy, serdeczny i uprzejmy dla rówieśników i osób dorosłych,
5. Złóż koledze życzenia imieninowe bądź urodzinowe.
Wartość – bezpieczeństwo
Zasada – „Jesteś bezpieczny”
Normy postępowania
1. Pamiętaj: akceptujemy ciebie takiego jakim jesteś,
2. Dziel się swoimi wątpliwościami,
3. Okazuj swoje uczucia innym,
4. Dostrzegaj sytuacje zagrażające bezpieczeństwu twojemu i innych:
a) poznanie zasad warunkujących bezpieczeństwo na terenie przedszkola
(bezpieczne korzystanie z zabawek i sprzętu terenowego zgodnie z ustalonymi
regułami),
b) przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo dziecka poza terenem
przedszkola,
c) zapamiętanie własnego imienia, nazwiska, adresu,
5. Powiedz, czego się boisz,
6. Mów o swoich uczuciach, nie bój się okazywać emocji.
Wartość – zdrowie
Zasada – „Dbaj o swoje zdrowie”
Normy postępowania
1. Dbaj o swoje zmysły i higienę układu nerwowego,
a) unikaj hałasu, mów umiarkowanym głosem,
b) dbaj o siebie,
2. Bierz udział w zabawach ruchowych, spacerach, wycieczkach,
a) przebywaj jak najczęściej na świeżym powietrzu,
b) hartuj swój organizm,
c) rozwijaj swoją sprawność ruchową poprzez gry, zabawy ruchowe, ćwiczenia
poranne i gimnastyczne, korzystaj z ruchu na świeżym powietrzu,
3. Doświadczaj samodzielności i przyswajaj nawyki higieniczne:
a) dbaj o czystość osobistą:
Myj ręce przed posiłkiem i po wyjściu z ubikacji,
Samodzielnie korzystaj z toalety,
Zasłaniaj usta przy kichaniu i kasłaniu,
b) opanuj umiejętności kulturalnego jedzenia:
Zjadaj przygotowane dla ciebie posiłki,
Prawidłowo posługuj się widelcem, próbuj korzystać z noża,
Jedz tylko umyte owoce i warzywa,
c) ubieraj się stosownie do pory roku:
Dbaj o schludny i estetyczny wygląd – dbaj o własne ubranie,
Ucz się samodzielności przy ubieraniu i rozbieraniu się.
Wartość – współżycie w grupie rówieśniczej
Zasada – „Kontroluj swoje zachowanie”
Normy postępowania
1. Wyrażaj swoje emocje w sposób dla nas zrozumiały,
2. Jeśli masz problem, zwróć się o pomoc do nauczyciela,
3. Nie obrażaj się,
4. Nie bądź agresywny, nie bij kolegów – przestrzegaj zasady, że nie wolno
nikogo krzywdzić,
5. Baw się tak, abyś nie przeszkadzał innym,
6. Pamiętaj o konsekwencjach swojego postępowania,
7. Przestrzegaj zasad, norm i reguł ustalonych w grupie, odnoszących się do:
a) zgodnego zachowania podczas zabaw,
b) kulturalnego włączania się do zabaw kolegów,
c) korzystania ze sprzętu i zabawek,
d) mądrego rozwiązywania zaistniałych konfliktów.
Wartość – bądź koleżeński
Zasada – „Jestem dobrym kolegą”
Normy postępowania
1. Uprzejmie witaj się personelem przedszkola i kolegami, kulturalnie zwracaj się
do innych,
2. Nie wyśmiewaj się z koleżanki czy kolegi,
3. Szanuj własne wytwory i wytwory pracy swoich kolegów,
4. Dziel się z tym co masz,
5. Opiekuj się młodszymi kolegami oraz tymi, którzy tej opieki i pomocy
potrzebują,
6. Okazuj życzliwość i taktownie zachowuj się wobec odmienności innych
(wygląd zewnętrzny, zachowanie, zwyczaje),
7. Naucz się słuchać innych,
8. Nie wyrządzaj krzywdy innym.
Wartość – patriotyzm
Zasada – „Jesteś dobrym Polakiem”
Normy postępowania
1. Bądź dumny z kraju, w którym mieszkasz,
2. Szanuj tradycje narodowe i język ojczysty,
3. Poznaj piękno swojego kraju, regionu, miasta,
4. Poznaj kulturę innych krajów.
Wartość – rodzina
Zasada – „Szanuj swoją rodzinę”
Normy postępowania
1. Rozmawiaj z rodzicami o wszystkim: pracy, przedszkolu, zabawach,
2. Pamiętaj o uroczystościach rodzinnych,
3. Pamiętaj, aby szanować swoich krewnych,
4. Ucz się okazywać swoje uczucia rodzinie.
Wartość – akceptacja niepełnosprawności
Zasada – „budowanie właściwych postaw wobec ludzi
niepełnosprawnych i starszych”
Normy postępowania
1. Pamiętaj, aby szanować starszych i niepełnosprawnych
Ucz się im pomagać.
2. Pamiętaj, że każdy ma takie same prawa i ucz się szanować ich odmienność
STOSOWANE W PRZEDSZKOLU NAGRODY
ŚRODKI ZARADCZE STOSOWANE W PRZEDSZKOLU ZA NIESTOSOWANIE USTALONYCH NORM ZACHOWAŃ
WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELI I RODZICÓW
DO REALIZACJI DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH PRZEDSZKOLA
1. Bądźcie konsekwentni, róbcie to co mówicie i mówcie o tym, co robicie.
2. Bądźcie świadomi, czego uczycie.
3. Bądźcie żywym przykładem właściwego zachowania.
4. Bądźcie dobrymi obserwatorami dzieci.
5. Dobrze poznajcie siebie i swoje możliwości.
6. Połóżcie nacisk na pogłębianie swoich wiadomości i możliwości.
7. Twórzcie atmosferę wzajemnego zaufania i szacunku.
8. Nie oczekujcie, że natychmiast wystąpi u dziecka pożądana umiejętność,
zmiany wymagają czasu.
9. Bądźcie cierpliwi – pamiętajcie, że pośpiech szkodzi.
KODEKS PRZEDSZKOLAKA
CHCEMY |
NIE MOŻEMY |
||
1. |
Szanować kolegów |
1. |
Bić, popychać, wyrządzać krzywdę innym |
2. |
Umieć wybaczać |
2. |
Przezywać innych |
3. |
Być kochanymi i umieć kochać |
3. |
Wyśmiewać się z innych |
4. |
Pomagać sobie wzajemnie |
4. |
Przeszkadzać innym w zabawie i pracy |
5. |
Być uprzejmym i uczciwym |
5. |
Niszczyć pracę innych |
6. |
Umieć używać słów: proszę, dziękuję, przepraszam |
6. |
Zabierać cudzej własności bez pytania |
7. |
Bawić się zgodnie |
7. |
Oszukiwać, kłamać |
8. |
Szanować własność innych |
8. |
Krzyczeć, hałasować |
9. |
Pytać o zgodę dorosłych i kolegów |
9. |
Biegać po sali |
10. |
Słuchać poleceń dorosłych |
10. |
Niszczyć zabawek i innych przedmiotów w przedszkolu |
11. |
Dbać o książki i zabawki |
11. |
Mówić brzydkich słów |
12. |
Dbać o czystość i porządek |
12. |
Bawić się niebezpiecznymi przedmiotami |
13. |
Szanować pracę innych |
|
|
14. |
Okazywać to, co myślimy i czujemy |
|
|
15. |
Być czystymi i schludnymi |
|
|
16. |
Bawić się bezpiecznie |
|
|
17. |
Zdrowo się odżywiać |
|
|